Waasland-Beveren wil zoveel mogelijk mensen, supporters, sympathisanten betrekken bij onze club. De werking van de club, de infrastructuur en het voetbal aanwenden om de club een vanzelfsprekende aanwezigheid te geven in de buurt en de stad, bepaalde doelgroepen extra mogelijkheden te geven.

 

In overleg met onze supporters en supportersfederatie proberen we als club zo veel mogelijk dialoog te onderhouden. Het doel is om opmerkingen, bekommernissen of zelfs klachten die leven bij onze supporters te bundelen en aan te pakken. Het comfort en beleving van onze supporters is belangrijk in een avondje voetbal. Een thuiswedstrijd bijwonen bij Waasland-Beveren moet als aangenaam ervaren worden en we zullen daarom ook altijd een luisterend oor zijn voor onze supporters. Want supporters zijn het hart van onze warme club!

 

Enkele realisaties in een notendop:

  • Door de samenwerking tussen Red Star Waasland en SK Beveren moest er niet enkel op het veld een eendrachtig team worden gevormd, ook (en vooral) bij onze supporters diende dit te gebeuren. Zo heeft er op regelmatige basis een supportersoverleg plaatsgevonden in het begin van de overname/fusie.
  • Op vlak van veiligheid en betrokkenheid heeft de club in het stadion een MIVA-tribune geplaatst.
  • In december 2011 werd de nieuwe supportersfederatie van Waasland-Beveren in het leven geroepen. Deze federatie komt maandelijks samen in de gebouwen van het Freethielstadion. Tijdens deze vergaderingen is steeds iemand van onze club aanwezig. Onze voorzitter, Dirk Huyck, is de meeste gevallen aanwezig tijdens dit overleg. Met de oprichting van de overkoepelende federatie is er ook een supportersvertegenwoordiger aangesteld, namelijk Wim Van Goethem. 

    Elke week heeft Wim Van Goethem een overlegmoment met voorzitter. Wim fungeert als tussenpersoon tussen de Supportersfederatie en de club Waasland-Beveren. Hij kan zaken aankaarten die bij de supporters leven.

  • Op jaarlijkse basis organiseert de club, in samenwerking met de supportersfederatie supportersavonden waarop de manager, trainer, voorzitter… als gastsprekers aanwezig zijn en waar de supporters al hun vragen aan hun kunnen stellen;
  • Elke uitwedstrijd krijgt onze supportersfederatie 5 tickets ter beschikking van de club. Zo wil onze club de supportersclubs bedanken voor alle inspanningen die ze steeds doen.
  • De club engageert zich vaak bij supportersacties voor de wedstrijd. Als er een sfeeractie voorzien is door onze sfeergroep, wil onze club vaak een financiële bijdrage afstaan om de kosten van onze supportersfederatie zo min mogelijk te houden.
  • Vanaf seizoen 2017-2018 wordt er een jaarlijks budget vrijgemaakt door de club dat zal beheerd worden door de SF en zal gebruikt worden voor de aankoop van sfeerartikelen en voor de ondersteuning van onze sfeergroep Ultra’s.

 

Wij vinden het als club enorm belangrijk dat iedereen zich thuis voelt of kan voelen op de Freethiel!

 

  • Tijdens het Lokale adviesraad (LAR) – maandelijks overleg tussen club, brandweer, politie en gemeentebestuur – zijn Wim Van Goethem, Yannick Smet en Davy Van Dorsselaere aangesteld om de supportersbelangen en/of sfeeracties te verdedigen.
  • In 2014 werd een adviesraad. Hierin zetelden 3 bestuursleden, 5 aandeelhouders, voorzitter van Supportersfederatie, veiligheidsverantwoordelijke, PR-verantwoordelijke en Community Manager. Voor supporters- en communitywerking is dit het ideale platform om zaken aan te kaarten of om voorstellen in te dienen. Maar om onze supporters en belanghebbenden van de club nog beter ten dienste te staan werd deze adviesraad opgesplitst in verschillende werkgroepen. Voor onze supporters specifiek werd een werkgroep opgericht waar sfeer, samenwerking jeugd, community, A-ploeg, edm. wordt aangekaart en aangepakt.
  • Onze supportersfederatie organiseert jaarlijks op paasmaandag een Paasbrunch al enkele jaren een succes waar alle spelers en technische staf aanwezig zijn samen met voorzitter en enkele bestuursleden.
  • Het is ook het doel om als club en Supportersfederatie meer aanwezig te zijn in het straatbeeld:- vlagjes op N70 van aan cortewalle tot aan kliniek hangen er steeds enkele maanden. Een idee van de SF;
    – Aanwezigheid puitenslagersfeesten;
    – Fandag wordt in een nieuw kleedje gestoken ism SF.
  • Als voetbalclub vinden wij het belangrijk om te weten wat er leeft onder de supporters. Via de gebruikelijke kanalen: het forum, e-mail, supportersfederatie en supportersvertegenwoordiger komen we reeds heel wat te weten. Toch hebben we gemerkt dat niet alle vragen terechtkomen bij de juiste personen. Sommige vragen blijven dan ook onopgelost. Daarom heeft onze club een ombudsdienst opgericht waar onze supporters met al hun opmerkingen, allerhande klachten en vragen terecht kunnen.
    Hoe gaat deze te werk? Op onze website (hier) kunnen onze supporters een invulformulier terugvinden, waar al dan niet anoniem een klacht kan worden nagelaten. Daarnaast kan er ook via het forum, waar we een aparte topic aangemaakt werd, een bericht of vraag geplaatst worden. Onze ombudsman zal alle vragen bundelen en voorleggen aan de verantwoordelijke(n) binnen de club. De antwoorden worden dan zo snel mogelijk online geplaatst. De ombudsman bij Waasland-Beveren is logischerwijs Community Manager.
  • Vanaf het seizoen 2012-2013 voorziet onze club ook een pendeldienst voor onze supporters tussen de parking Bosdam en het Freethielstadion. Elke wedstrijd vervoeren 4 busjes onze supporters van deze parking naar de hoofdparking, recht voor de inkomhal. Ook na de wedstrijd worden deze pendelbusjes ingeschakeld.
  • Last but not least: het nieuwe huisstijl en logo van Waasland-Beveren en van W-B Community.Waasland-Beveren is een voetbalclub met een familiaal karakter en tegelijkertijd een professionele sportonderneming in volle groei. De ontwikkeling van een nieuwe huisstijl en daarbij een gloednieuw logo is in dat opzicht een volgende belangrijke stap. Waasland-Beveren wil op een consistente manier communiceren met zijn supporters en partners en herkenbaar zijn voor iedereen in de ruime regio. Er werd daarom werk gemaakt van een nieuwe uniforme huisstijl, waarbij de verzameling aan bestaande drukwerken en ontwerpen in een nieuw, professioneel jasje werden gestoken.Voorts werd een gloednieuw clublogo ontwikkeld. Er is gekozen voor een energiek en stijlvol logo dat past bij de club en haar supporters en uitermate geschikt is om de W-B-familie visueel te vertegenwoordigen. Een sterk, appellerend logo is immers wat club en achterban verbindt. Krachtig en klassiek zijn twee eigenschappen die wij alvast zouden toeschrijven aan het nieuwe logo. Het ontwerp kwam tot stand in samenspraak met de Supportersfederatie van Waasland-Beveren en de verschillende supportersclubs. Op die manier wil W-B de band tussen club en supporters aanhalen en verder werk maken van een sterke, gemeenschappelijke identiteit.Onze leuze is: Verenigd in trots en traditie.